[paev-auth-btn]
[paev-auth-btn]

فهرست مطالب

آموزش بازی اسکوپا

بازی اسکوپا

بازی اسکوپا

اسکوپا یک بازی با ورق قدیمی ایتالیایی است و شهرت زیادی دارد. در این بازی، بازیکنان سعی می‌کنند کارت‌ هایی با ارزش برابر کارت‌های خود را به دست آورند، اما امتیازات در این بازی به چند عامل وابسته است. در ادامه این مقاله از فلاپ باز، ما به معرفی و آموزش بازی اسکوپا خواهیم پرداخت و همچنین با بازی‌ های مشابه  بازی اسکوپا آشنا خواهید شد. بنابراین، لطفاً ادامه مقاله را با ما همراهی کنید.

 

معرفی بازی اسکوپا

معرفی بازی اسکوپا

بازی اسکوپا یکی از بازی‌های سنتی ورق ایتالیایی است که به همراه بازی‌های دیگر مانند بریسکولا و ترست (Briscola و Tressette) از شناخته‌ترین و پرطرفدارترین بازی‌ها محسوب می‌شود. این بازی با استفاده از دست‌های 40 کارته با نقوش محلی در تمام نقاط ایتالیا بازی می‌شود. در اسکوپا، بازیکنان سعی می‌کنند به ترتیب نوبت خود، کارت‌هایی با ارزش برابر کارت‌های دست خود را به دست آورند. امتیازات در این بازی بر اساس چند عامل محاسبه می‌شوند.

عوامل مهم در محاسبه امتیازات بازی  اسکوپا عبارتند از:
1. جمع‌آوری بیشترین تعداد کارتها
2. داشتن بیشترین کارت‌های خالی از سکه یا خشت
3. داشتن بهترین پریمیرا (که شامل یک کارت از هر خال است و هفت کارت با ارزش ترین آن‌ها محسوب می‌شود)
4. داشتن ستبلو یا هفت سکه یا خشت
5. جمع‌آوری تمام کارت‌های روی میز و خالی کردن آن، که به عنوان اسکوپا (جارو کردن) شناخته می‌شود.

علاوه بر این، انواع مختلفی از بازی‌ های مشابه اسکوپا در کشورهای نزدیک نیز وجود دارند. به عنوان مثال، اسکوبا در اسپانیا، چکوبا در الجزایر و تونس، و اسکوپا در کورسیکا بازی می‌شود.

اگر شما به یک بازی فکری و پیچیده‌تر علاقه دارید، ممکن است بازی‌هایی مانند اسکوپون یا اسکوپای بزرگ (Scopone) را تجربه کنید. این بازی برای چهار بازیکن طراحی شده است و از قوانین بازی و امتیازدهی یکسانی با اسکوپا استفاده می‌کند، با این تفاوت که تمام کارت‌ها از ابتدا تقسیم می‌شوند.

 

بازیکنان و کارت‌ ها

بازی اصلی اسکوپا، معمولاً توسط دو بازیکن انجام می‌شود. اما این بازی می‌تواند به صورت سه نفره یا چهار نفره نیز بازی شود. در حالت سه نفره، هر بازیکن به صورت مستقل بازی می‌کند، اما این حالت معمولاً کمتر جذاب است. حالت چهار نفره اسکوپون جالب‌تر است، زیرا بازیکنان به دو تیم تقسیم می‌شوند و هر بازیکن در مقابل دو حریف قرار می‌گیرد. در حالت چهار نفره، دیلر و بازی در خلاف جهت عقربه‌های ساعت حرکت می‌کنند.

در بازی اسکوپا از یک دست 40 کارته استفاده می‌شود. این دست کارت‌ها در مناطق مختلف ایتالیا ممکن است با نقوش مختلف باشند. این نقوش شامل سکه (دیناری، دنار)، کوپه (کاسه یا فنجان)، پیک و باتوم یا گیشنیز (باستونی) می‌شوند. هر خال شامل کارت‌های شاه (Re)، اسب (Cavallo)، سرباز (Fante)، 7، 6، 5، 4، 3، 2 و آس (Asso) است.

ارزش کارت‌ها در بازی به شرح زیر است:
– شاه: 10 امتیاز
– اسب یا بی‌بی: 9 امتیاز
– سرباز: 8 امتیاز
– کارت‌های با ارزش 7 تا 2: امتیاز برابر با ارزش اسمی آن‌ها (7 امتیاز تا 2 امتیاز)
– آس: 1 امتیاز

در صورتی که کارت‌های ایتالیایی با نقوش خاص در دسترس نباشند، می‌توان از یک دست کارت استاندارد بین‌المللی 52 تایی بازی کرد، با شرط حذف تمام کارت‌های 10، 9 و 8 از دست کارت. این امکان وجود دارد زیرا کارت‌های اصلی اسکوپا عمدتاً شامل کارت‌های با ارزش بالا تا 7 هستند، و ارزش کارت‌های اصلی از 1 تا 10 است.

 

دیل در بازی اسکوپا

دیل در بازی اسکوپا

در بازی اسکوپا، اولین دیلر را می‌توان با هر روشی انتخاب کرد. به عنوان مثال، برخی از بازیکنان کارت‌های دور میز را یک به یک رو به بالا می‌کنند تا زمانی که شاه سکه‌ها (خشت) ظاهر شود. بازیکنی که این کارت را دریافت می‌کند اولین دیلر است. سپس دیلر کارت‌ها را مخلوط می‌کند و حریف دیلر (بازیکنی که در صورت حضور بیش از دو بازیکن، در سمت چپ دیلر قرار دارد) کارت‌ها را بر می‌زند. سپس دیلر کارت‌ها را یک به یک تقسیم می‌کند تا هر بازیکن سه کارت داشته باشد. سه کارت بعدی به طور جداگانه رو به بالا بر روی میز قرار می‌گیرند. کارت‌های باقی مانده رو به پایین روی هم چیده می‌شوند.

اگر چه چهار کارت رو به بالا شامل سه یا چهار پادشاه باشند، همه کارت‌ها جمع آوری می‌شوند. سپس توسط همان دیلر مخلوط شده، بر می‌خورند و مجدداً تقسیم می‌شوند. این به این دلیل است که با وجود بیش از دو شاه رو به بالا در روی میز، اسکوپ امکان پذیر نیست. بعد از این که همه بازیکنان سه کارت اول خود را بازی کردند، دیلر سه کارت دیگر به هر بازیکن می‌دهد. هیچ کارت رو به بالای دیگری روی میز قرار نمی‌گیرد. این کار تا زمانی که همه کارت‌ها پخش و بازی شوند، تکرار می‌شود. پس از آن امتیاز دست تقسیم می‌شود و نوبت به دیلر شدن بازیکن دیگر (بازیکن بعدی در سمت راست) می‌رسد.

 

بازی Scopa

در بازی اسکوپا، بازیکن غیر دیلر (بازیکن سمت راست دیلر اگر تعداد بازیکنان بیش از دو نفر باشد) بازی را آغاز می‌کند، و نوبت به تناوب (یا به صورت پاس به راست) به بازیکنان دیگر منتقل می‌شود. در هر نوبت، بازیکن یک کارت از دست خود روی میز می‌گذارد. اگر ارزش کارت بازی شده با ارزش یکی از کارت‌های روی میز مطابقت داشته باشد، بازیکن آن کارت (یا کارت‌ها) را از روی میز برمی‌دارد.

در صورتی که کارت بازی شده با ارزش هیچ کدام از کارت‌های روی میز مطابقت نداشته باشد اما برابر با مجموع ارزش دو یا چند کارت باشد، بازیکن می‌تواند کارت‌ها را به صورت گروهی بردارد. در صورت وجود چند گروه با این ویژگی، بازیکن باید تصمیم بگیرد کدام گروه را انتخاب کند. در برخی مواقع، اتفاق ممکن است بیفتد که هیچ کارتی با مجموع ارزش کارت بازی شده مطابقت نداشته باشد. در این صورت، کارت بازی شده رو به روی میز باقی می‌ماند و در نوبت‌های بعدی برای گرفته شدن در دسترس است.

هنگامی که یک یا چند گروه کارت گرفته می‌شوند، بازیکن کارت (ها) گرفته شده را به همراه کارتی که بازی کرده برمی‌دارد و آن‌ها را در یک دسته کارت که رو به پایین قرار گرفته‌اند جمع‌آوری می‌کند. در بازی گروهی، هر تیم کارت‌های گرفته شده خود را به یک‌جا جمع‌آوری می‌کند.

 

چه زمانی اسکوپا رخ می‌دهد؟

چه زمانی اسکوپا رخ می‌دهد؟

در صورتی که کارت بازی شده تمام کارت‌های رو به بالا زمین را گرفته و آن را خالی کند، بازی اسکوپا اتفاق افتاده است. برای ثبت این اسکوپا، کارت بازی شده رو به بالا و در کنار جمع کارت‌های ضبط شده قبلی بازیکن قرار می‌گیرد. کارت‌هایی که توسط اسکوپا جمع‌آوری شده‌اند رو به پایین و روی آن کارت قرار می‌گیرند. این کار ثبت و شمارش امتیازات را آسان می‌کند. از آن‌جا که میز در حال حاضر خالی است، کارت بازیکن بعدی نمی‌تواند چیزی را ضبط کند و شروع یک چیدمان جدید روی میز خواهد بود.

بعد از این که همه هر سه کارت خود را بازی کردند، در صورت باقی ماندن کارت تقسیم نشده، دیلر سه کارت جدید به هر بازیکن می‌دهد. هر کارت رو به بالا بر روی میز در جای خود باقی می‌ماند. بازی با بازیکن سمت راست دیلر ادامه می‌یابد.

ممکن است همه کارت‌ها پخش شوند و دیگر کارتی برای تقسیم کردن وجود نداشته باشد. در این صورت هر کارتی که در چیدمان رو به بالا باقی مانده است توسط بازیکن یا تیمی که آخرین بار موفق به ضبط شده است، جمع آوری می‌شود. سپس امتیاز دست شمرده می‌شود.

گرفتن آخرین کارت (ها) از روی میز در انتهای آخرین دیل یک دست هرگز به عنوان اسکوپا محسوب نمی‌شود؛ حتی اگر کارت نهایی دیلر در واقع با ارزش کل آخرین کارت (ها) باقی مانده روی میز مطابقت داشته باشد. بنابراین این کارت‌ها به صورت عادی ضبط شده و اسکوپا نیستند.

 

نکات مهم بازی

اگر یک کارت بازی شده، کارتی را ضبط کند، بازیکن باید کارت‌ها را بردارد. او نمی‌تواند کارت بازی شده را بر روی میز رها کند. ممکن است بازیکن بخواهد با این کار از خطر اسکوپا توسط بازیکن حریف جلوگیری کند.

هر بازیکن آزاد است انتخاب کند که کدام کارت خود را بازی کند.

بازیکنان مجاز هستند کارتی را بازی کنند که هیچ کارتی را ضبط نمی‌کند، حتی اگر بتوانند کارتی را بازی کنند که بتواند کارت‌های دیگر را ضبط کند.

اگر کارت بازی شده با یک کارت واحد و مجموع گروهی از کارت‌ها مطابقت داشته باشد، این تک کارت است که ضبط می‌شود، نه مجموعه.

مثال: کارت‌ های رو به بالا روی میز آس، 3، 4، 5 و 7 هستند.

اولین حالت: اگر بازیکن بعدی با 3 بازی کند، 3 را از روی میز ضبط می‌کند.
دومین حالت: اگر بازیکن بعدی با اسب (9) بازی کند، 4 و 5 را از روی میز ضبط می‌کند.
سومین حالت: اگر بازیکن بعدی با 6 بازی کند، آس و 5 را از روی میز ضبط می‌کند.
چهارمین حالت: اگر بازیکن بعدی با 5 بازی کند، فقط 5 را از میز ضبط می‌کند بازیکن مجاز به بردن آس و 4 نیست.
پنجمین حالت: اگر بازیکن بعدی با جک (8) بازی کند، مجموعه‌ای برای انتخاب دارد: می‌تواند 5+3 یا 4+3+آس یا 7+آس را ضبط کند.

 

پایان بازی اسکوپا

بازیکنان می‌توانند از قبل در مورد یک امتیاز هدف متفاوت توافق کنند؛ برای مثال 16 یا 21 امتیاز برای بردن هر بازی. در برخی از انواع اسکوپا که در زیر ذکر شده‌اند امتیازات اضافی وجود دارند. بنابراین امتیاز هدف ممکن است به 31 یا 41 افزایش یابد. برخی از انوای بازی به بازیکن یا تیم اجازه می‌دهند بازی را در میانه یک دست با ادعای داشتن امتیاز کافی برای رسیدن به هدف بازی 11 یا هر امتیاز مورد توافق، به پایان برسانند. این کار به عنوان کیامارسی فوری (chiamarsi fuori) شناخته می‌شود.

در یک بازی دو نفره، یک بازیکن به 21 کارت احتیاج دارد تا امتیاز کافی از کارت‌ها را دریافت کند. بازیکن برای امتیاز هر خال نیز به 6 سکه/خشت نیاز خواهد داشت. اگر مدعی بتواند نشان دهد که حتی اگر حریف همه کارت‌هایی را که هنوز ضبط نشده‌اند بگیرد، برنده پرایم خواهد شد، می‌توان امتیاز پرایم را زودتر اعلام کرد. اگر مشخص شود مدعی امتیاز کافی برای برنده شدن ندارد، به طور خودکار بازی را می‌بازد.

 

بخش ویدیو